Останні новини

Рік тому Delfi зазнав катастрофи: повна історія іржавої одеської перлини

Рік тому, в ніч з 21 на 22 листопада біля берегів Одеси зазнав катастрофи танкер Delfi. Історія судна варта того, щоб увійти в міський фольклор.

Про те, чому затонув Delfi і як його намагалися підняти з дна, згадував Odesa Live.

Лихо під час бурі

В ту ніч в Одесі і на морі вирувала серйозна буря, яка завдала серйозні наслідки місту. У цей час Delfi перебував на рейді і його зірвало з якоря, після чого віднесло хвилями в бік Південної Пальміри. З порту на порятунок вийшов великий приватний буксир "Австралія", який спробував зняти людей з танкера, але шторм не дозволив цього зробити.

За дивним збігом обставин, танкер викинуло майже на однойменний пляж - “Дельфін”. 

Стало відомо, що на борту знаходилися троє членів екіпажу, яких врятували водолази.

Сам корабель “впав” на бік, зачепившись за хвилеріз. Там він і простояв майже рік.

“Чорний бункеровщик”

Після аварії журналісти почали з'ясовувати, що за чудо прибило до одеського узбережжя. Виявилося, що Delfi був так званим “чорним бункеровщиком” - заправляв інші судна паливом без акцизних зборів і податків. Більшість судновласників вважають за краще заправляти кораблі саме на таких “морських заправках”, так як в порту це обходиться набагато дорожче. При цьому “чорні бункеровщики” стоять на рейді поза територіальними водами, а тому правоохоронці або прикордонники нічого не можуть з ними поробити. 

Цим пояснювалося, чому судновласник забороняв капітану подавати сигнал SOS, адже тоді б розкрилася незаконна схема.

Стояння у Одеси

Корабель став новою визначною пам'яткою для Одеси. Після краху восени і взимку одесити активно фотографувалися на тлі танкера. Навесні і влітку до них приєдналися туристи. 

А корабель все стояв і були побоювання, що прибрати в 2020 році не вийде.

Чим же була викликана така пауза?

Було кілька варіантів підняття судна. Найпростіший - розрізати його на частини, але експерти побоювалися, що в акваторію потраплять залишки нафтопродуктів. Інший варіант - відбуксирувати його, але тут виникли складнощі: Delfi затонув на мілководді, а тому спеціалізовані плавзасоби не могли підібратися до нього впритул. Судновласник також не сприяв ліквідації наслідків НП, хоча заявив про готовність прибрати танкер ще на початку 2020 року, але прокинувся аж влітку.

Крім того, стало очевидно, що ніхто не хотів брати на себе відповідальність за підйом Delfi. Обласна влада перекидали все на АМПУ, ті на судновласника і так по колу. Крім цього, за підйом судна необхідно платити, а в Одеському порту витрачати свої кревні відмовлялися. У підсумку, в високих кабінетах доходило лише до обговорення проблеми і постійному перенесення термінів підйому судна.

До питання навіть підключився президент України Володимир Зеленський, який влітку ставив кінцевий термін - 20 липня. Втім, його завдання вчасно не виконали, і глава держави вже соромився приїжджати в Одесу, скасовуючи візити аж до підняття судна.

Спроби підйому

1 липня стартували роботи з підготовки підйому корабля. Приблизно в цей же час з'ясувалося неприємне: танкер не був порожнім, хоча влада запевняла в зворотному, і з корабля почала витікати нафта, завдаючи шкоди екології. Згодом таких інцидентів було кілька.

18 липня відбулася перша спроба поставити корабель на кіль - тобто підняти з боку. Організацією зайнявся судновласник. Зробити це спробували за допомогою буксирів, які тягнули Delfi, але, успіху це не принесло - лопнув один із тросів. Спробу повторили 24 липня, але з тим же успіхом.

<iframe width="640" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/9Mbw9vxRR-o" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

У серпні буксируванням зайнялася приватна компанія, яка сама профінансувала підйом. Різницю було помітно неозброєним поглядом: до танкера підвезли спеціальні крани, чого не було у судновласника. І вже 26 серпня відбулося чудо - танкер поставили на кіль. Після цього, почалися тривалі роботи з підготовки до буксирування судна.

Паралельно з цим шкідництвом почав займатися судновласник: через суд він намагався заарештувати корабель, щоб заблокувати підйом корабля. На щастя, в цей раз служителі Феміди прийняли вірне рішення і відмовили йому.

Рано вранці 10 вересня сталося те, у що вже ніхто не вірив - корабель відбуксирували з одеського узбережжя. З моменту аварії пройшло 293 днів.

“Делфі” відправили в Чорноморськ, де знаходяться і інші несправні кораблі.

Наслідки

З одного боку було забавно спостерігати за некомпетентністю влади різного рівня, з іншого - танкер завдав серйозної шкоди екології в акваторії Одеської затоки.

На думку голови Державної екологічної інспекції Андрія Мальованого, Загальна сума збитків внаслідок витоку забруднюючих речовин становить 16,3 тис. долларів (близько 453 тис. грн). Ці витрати поклали на плечі судновласника. Проте, багато хто був упевнений, що суму збитку сильно занизили.

У свою чергу, на підйом і евакуацію танкера витратили кругленьку суму: 500 тис. доларів. Як говорилося вище, всі роботи фінансувалися за рахунок приватних структур.

Крім того, охорона прибережної пам'ятки обійшлася в пристойну суму і мерії: за попередніми даними, близько 200 тис. грн.

Вийти в ефір
30.11