Останні новини

Мене підслухали! Як соцмережі шпигують за одеситами і до чого тут реклама

Принципи роботи таргетованої реклами і чому Facebook та Instagram стежать за своїми користувачами.

У цифрову епоху реклама стала більш технологічною. Залежно від вашого віку, геолокації та інтересів вона може пропонувати вам найрізноманітніші товари. У цьому їй також допомагає мікрофон вашого телефону, через який вас можуть слухати Google, Facebook та інші компанії.

Варто побоюватися своїх ґаджетів чи ні — розбирався Odesa Live.

Читайте також: Кабмін заощадив на масках та антисептиках для шкіл - із 6 млрд грн витратили лише 9%

Реклама займає в житті людей не останнє місце. Власники телефонів, та й всі ті, хто користуються інтернетом, не є винятками: спливаючі банери, реклама казино й мовних курсів вже давно стали невід’ємною частиною повсякденності. Іноді у списку товарів, які нам пропонують, трапляються речі, які ми нещодавно шукали в тому ж Google. Це нормально й нікого таким не здивуєш. Однак, власники смартфонів скаржаться на те, що після розмов із друзями в їхніх Instagram і Facebook з’являється контекстна реклама. Причому це не обов’язково має бути саме дзвінок — телефону достатньо просто лежати поруч під час діалогу.

Таргетована реклама

Зазвичай бренди отримують дозвіл від сторонніх сайтів, наприклад, від ваших соціальних мереж і веб-сайтів, які ви відвідуєте, щоби переглядати вашу активність в Інтернеті. Дані, які вони отримують, варіюються від файлів cookie, які ви приймаєте, до більш особистої інформації (вік, місце розташування і т. д.). Таким чином компанії можуть точніше орієнтуватися на аудиторію з певними інтересами та уподобаннями, і, відповідно, мають більш високі шанси на продаж товарів — у цьому таргетинг і полягає. Однак, в останні роки зросло занепокоєння щодо можливого “​​прослуховування” з боку корпорацій.

Як це працює?

Є певні слова-тригери, наприклад: “окей, Google” або “привіт, Siri”. Як тільки хтось вимовляє одне з них поруч із телефоном, девайс реагує на це й починає запис. Після цього аудіодоріжка відправляється “власникам” додатків, які у вас встановлені: найчастіше це Facebook та Instagram. Зазвичай, перед початком використання, такі додатки вимагають дозволити доступ до мікрофона, а потім регулярно цим доступом користуються.

шпигун

Фото: Google

У своїй заяві Facebook кажуть, що вони показують рекламу на основі інтересів та інформації, яку ви розміщуєте у своєму загальнодоступному профілі, але не на тому, про що ви говорите. Google також пішов за їхнім прикладом, і заявив, що вони не використовують навколишні шуми для показу цільової реклами. Тобто, не шпигують за користувачами. І дійсно, адже це було б серйозним порушенням конфіденційності. Тим не менше, декілька років тому “The New York Times” проводили дослідження. З нього стає зрозуміло, що записувати розмови й “аналізувати” їх можуть дуже багато програм, які використовували одне програмне забезпечення — Alphonso. За такої умови незрозуміло, скільки ж “слів-тригерів”, на які реагують телефони, взагалі існує. До речі, у Facebook навіть є патент на систему перекладу тексту з однієї мови на іншу з попередніми її розпізнаванням. І вона може працювати як онлайн, так і офлайн.

Ще у 2016 році один із користувачів YouTube виклав відео, в якому показав, як бере в руки смартфон, кілька хвилин говорить про їжу для котів, потім відкриває Facebook і бачить відповідну контекстну рекламу.


“Пам’ятаю, як ще до карантину обговорювала з подругою подорож до Італії: квитки, бронювання номерів в готелі та інші такі деталі. Телефон весь цей час лежав на столі поруч. І потім, коли я ввечері взяла його в руки й зайшла в Google, він показав мені рекламу квитків у Рим, здається, чи в Мілан. Але мене це більше розважило — параноєю я не страждаю”, — розповідає Юлія Шляхова, студентка ОДАПА.

Читайте також: Весільна карета-вогнемет: одеський скульптор підготував сюрприз на фестиваль Burning Man

Інше пояснення

Втім, не всі вірять у “змову корпорацій”, які займаються прослуховуванням своїх користувачів.

“Тільки уявіть, скільки даних довелося б обробити в кожного власника смартфона. Щоби зібрати і проаналізувати всі ці аудіофайли, потрібні великі ресурси, та й це, скажімо так, сізіфова праця. Є сенс говорити про аналіз пошукових запитів, тому що це займає зовсім мало часу — менше секунди. А для визначення цільової аудиторії зазвичай використовуються більш тонкі інструменти, ніж прослуховування: відстеження геолокації, місць, які ви відвідуєте найчастіше, профілі, на які ви підписані в Instagram і т.д. — про всіх й не розкажеш. Ці дані аналізуються й на їхній основі вам видається реклама. Усе інше — не більше ніж збіги обставин”, — наголошує Володимир Кольський, програміст-фрілансер.

І дійсно, такі великі компанії не тільки зберігають дані про своїх користувачів, але також дуже докладно намагаються продумати рекламну інтеграцію. Проте, факт “стеження” за допомогою геолокації та інших параметрів досі залишається актуальним.

“У таргетованій рекламі все базується на ключових словах, які ти замовляєш у Google або Facebook, і вони приблизно запам’ятовують те, що ти записуєш у пошуку. Усе дуже сильно залежить саме від цих слів і чим грамотніше вони прописані, тим краще будуть продажі. Я не знаю, підслуховують компанії чи ні, але це цілком можливо”, — розповідає Микита Зіма, веб-розробник сайтів.

шпигун 2

Фото: Google

Як цього позбутися?

Не всі готові відмовитися від інтернету повністю, тому можна спробувати хоч трохи себе захистити. Насамперед зайдіть у налаштування додатків і обмежте доступ до мікрофона, якщо на зворотне немає серйозної причини. Або, якщо ви частіше користуєтеся ноутбуком, можна поставити собі AdBlock — розширення для браузерів, що дозволяє блокувати завантаження й показ реклами. До того ж будьте обережні, коли рєеструєтеся на сайтах і вказуєте вашу особисту інформацію — пам’ятайте, що її будуть використовувати.

Чи варто цього боятися?

Страх із приводу “витоку” особистих даних дійсно актуальний. Досить згадати нещодавній скандал з Facebook, коли з’ясувалося, що компанія віддавала іншим корпораціям дані про своїх користувачів. 

Звісно, неприємно усвідомлювати, що смартфон може підслуховувати розмови і втручатися в особисте життя. Звісно, якщо ви не політик, журналіст, адвокат або будь-яка інша людина, яка володіє конфіденційною інформацією, то це може і не вплинути на ваше життя. Але пам’ятайте, що кожен має право на приватне життя і ніхто, навіть такі великі корпорації як Facebook та Instagram не повинні у нього втручатися.

Нагадаємо:

Головні новини міста коротко та зручно читайте в Telegram Odesa Live. Бекстейдж та життя каналу без прикрас можна побачити в Instagram. Прямі трансляції та цікаві гості вже чекають на вас у Facebook. А ще ми жартуємо та танцюємо в Tik Tok

Вийти в ефір
20.04