Ключ на старт: як Україна підкорює космос і чи можна будувати ракети в Одесі
Хто в країні будує ракетні запчастини і який потенціал ми маємо для розвитку космічної галузі
20 лютого США вивели на орбіту корабель "Cygnus" з вантажем для космонавтів на МКС. Зробити це вдалося за допомогою ракети-носія "Antares", над якою, до речі, працювали в Україні.
Яка ситуація склалася з космічною галуззю в Україні і чи можна у нас займатися аматорським ракетобудуванням - розбирався Odesa Live.
Читайте також: Справа про викрадення людини: Приморський суд оголосив вирок Сергію Стерненку
На перший погляд може здатися, що в нашій країні космічної галузі зовсім не існує. Космодром відсутній, а тому новин про будь-які запуски не було і найближчим часом навряд чи будуть. Однак, все не так погано, як може здатися на перший погляд.
Історичний контекст
Якщо опустити запуск "Супутника-1" в 1957 році з іншими космічними досягненнями Радянського Союзу і розглянути саме період існування незалежної України, то можна виділити декілька важливих подій.
Політ Леоніда Каденюка
Леонід Каденюк - це перша людина з українським паспортом, яка опинилася у космосі. Він здійснив політ на шатлі "Columbia" і пробув на орбіті 15 діб. Метою місії були випробування наукового супутника, а сам Каденюк виступав у ролі фахівця з корисного навантаження. "Columbia" — це американський корабель, тому і велика частина екіпажу теж була родом зі Штатів. Проте, того разу українцю Леоніду Каденюку і японцю Такао Дої вдалося пробити собі дорогу в космос крізь стіну конкурентів.
Фото: Google
Виробництво обладнання
Зараз в українців відсутня можливість самостійно літати до зірок і відчувати себе незалежною космічною державою — на це впливає відсутність космодрому. Проте, наша країна досягла успіху в створенні космічного транспорту. Головним чином цим займаються різні державні підприємства, за якими так чи інакше доглядає Державне космічне агентство України. В основному на Батьківщині виробляють: двигуни, космічні апарати, ракети-носії, паливо і так далі. Переважно цим займається або конструкторське бюро "Південне", або дніпровський "Південний машинобудівний завод" (“Южмаш”). Вони працюють "в зв'язці": спочатку "Південне" проектує, а “Южмаш” потім виготовляє.
Ось деякі яскраві приклади кораблів і обладнання, до створення яких доклали руку українці:
- Американська ракета-носій "Antares";
- Двигун європейської ракети-носія "Vega";
- Виробництво ракет-носіїв "Зеніт", які запускали з плавучого космодрому на екваторі;
- Виведення на орбіту науково-дослідних супутників "Січ-1" і "Січ-2";
- Запуск наносупутників "PolyITAN-1" і "PolyITAN-2";
- Створення радіотелескопу "РТ-32".
Ініціативи
Підготовкою фахівців у цій сфері, зокрема, займається Національний центр аерокосмічної освіти молоді ім. О.М. Макарова. Там можна дізнатися більше про космос, взяти участь в конференціях і, звісно, здобути освіту для подальшої роботи.
Ще, наприклад, в Дніпропетровську існує так званий "Space Hub" — проект, в межах якого намагаються знайти рішення різних проблем: з харчуванням, поселенням на інших планетах, психологічним станом людини в космосі і т.д. Це приватна ініціатива, яка тримається на небайдужих ентузіастах.
Молоде покоління
У 2016 році українська команда стала переможцем конкурсу, який організувала NASA. На ньому вони представили свій проект — "Mars Hopper". Справа у тому, що на Марсі сила тяжіння не така велика, як на Землі, а атмосфера — розріджена. Щоб пересуватися планетою в таких умовах і був спроектований "Mars Hopper" — літак, який при приземленні збиратиме лід з поверхні планети і перетворюватиме його в газ. Енергія, яка буде виділятися у процесі, створить реактивну тягу і дозволить літаку продовжувати рух. Звичайно, "Mars Hopper" ще не побудовано, але він є підтвердженням того, що в Україні є люди, які захоплюються космосом і вперто роблять певні успіхи у галузі.
Фото: Google
Аматорське ракетобудівництво
Якщо з будівництвом великих ракет для запуску на орбіту все більш-менш зрозуміло, то варто сказати декілька слів про аматорів. Існує Федерація ракетомодельного спорту України, яка займається проведенням різноманітних заходів на відповідну тематику. Її збірна бере участь у змаганнях, у тому числі й за кордоном, і часто займає призові місця. Досить згадати, як у 2015 році у Львові відбувся Чемпіонат Європи з ракетомодельного спорту, на якому українці загалом отримали 27 медалей і титул абсолютного чемпіона. І це не єдиний приклад.
"Мрія потрапити в космос знайома кожному хлопчику. Якось в дитинстві ми з батьками приїхали додому дуже пізно. Я був дуже втомленим, тому тато взяв мене на плече і поніс до хати. Поки ми йшли по вулиці, я подивився вгору і побачив білу цятку, яка летіла через все небо. У світі не було сили, яка була б здатна її зупинити. Через секунд 20 цей супутник, чи що це було, зник з моїх очей, але залишився в моєму розумі. Так я і вирішив, що хочу в космос, хоч і робити щось для реалізації своєї ідеї почав тільки в 2014 році. Тоді на допомогу прийшли аматорські ракети. Мені довелося багато працювати, щоб змусити їх хоча б відірватися від землі: повторити тригонометрію, вивчити інтеграли, диференціальні рівняння, дізнатися більше про аеродинаміку і безліч інших речей. Якщо опустити опис свого довгого шляху, якого вистачило б на цілу книгу, скажу ось що: корпуси для ракет я роблю з безшовних труб — вони здатні витримати більший тиск. Сопла виготовляю сам або зі знайомим механіком — для цього я замовляю спеціальну сталь і на верстаті надаю їй потрібну форму. У якості репелента я використовую так зване "карамельне паливо" — плавлену суміш з селітри і цукру. Потім заправляю ракету паливом і через годину запускаю її зі свого імпровізованого полігону — маленького стартового майданчика далеко від лісів, міст і речей, які можуть спалахнути. Це почуття, коли ракети злітають вгору на кілька кілометрів... Краще цього немає нічого на світі. Але я чомусь не впевнений, що хочу пов’язати життя з цим на рівні професії. Це радше мій спосіб для релаксу", — зазначає Григорій Іващук, ракетобудівник-аматор з Одеси.
Фото: Google
Ситуація в Одесі
На жаль, займатися ракетобудуванням в Одесі досить проблематично. Перш за все через те, що для цього немає спеціальних установ. Ані клубів, ані факультетів з підготовки фахівців. Хіба що пощастить знайти групу ентузіастів або ж доведеться самому опановувати цю нелегку справу — головне йти за мрією. Проте, якщо ви вирішили отримати серйозну освіту, то варто придивитися до таких міст як Київ чи Дніпропетровськ. Там для шанувальників космосу відкрито більше доріг.
Підсумки
Ідеї подорожей в далекі світи непокоять розуми людей не перше десятиліття, і зараз для їхньої реалізації відкривається все більше можливостей. Так, Україна не має величезних ресурсів і фінансів для розвитку космічної галузі, але це не завадило нам домогтися серйозних успіхів на терені: українські запчастини і техніка використовуються в усьому світі, тому країна - цілком конкурентоспроможна. Не виключено, що з часом Україна зможе вийти на зовсім новий рівень і стати повноцінною космічною державою — для цього у неї є потенціал.
Нагадаємо:
- В Україну з 24 лютого повертається карантинне зонування. Деякі епідеміологічні критерії щодо обмежувальних заходів були змінені.
- В аеропорт Бориспіль прибула перша партія індійської вакцини проти COVID-19 AstraZeneca. Препарат схвалений для екстреного використання.
Головні новини міста коротко та зручно читайте в Telegram Odesa Live. Бекстейдж та життя каналу без прикрас можна побачити в Instagram. Прямі трансляції та цікаві гості вже чекають на вас у Facebook. А ще ми жартуємо та танцюємо в Tik Tok!