Останні новини

Будапештський меморандум і довічне ув’язнення корупціонерів: про що 5 питань Зеленського

Сьогодні, 16 жовтня, Президент України Володимир Зеленський озвучив останні три питання, які він хоче задати українцям під час голосування на місцевих виборах. Це опитування не може вважатися референдумом, тому воно не має юридичної сили, а це означає, що голова держави просто хоче дізнатися думку народу. 

Odesa Live вирішив зібрати всі питання в одній статті і розповісти про що вони саме. 

Чи підтримуєте ви ідею довічного ув'язнення за корупцію в особливо великих розмірах?

В Офісі Президента пояснили, що в Україні вже створено забагато антикорупційних органів, але українці досі не відчули якісних змін. Більше того, корупціонери, мобілізуючи фінансові, політичні та медійні ресурси, бажають повернутися на колишні посади, задля продовження незаконного збагачення.

Саме це в підсумку й дозволило свого часу через Конституційний Суд скасувати статтю Кримінального кодексу, якою встановлювалася відповідальність за незаконне збагачення, визнавши формулювання цієї статті таким, що порушувало презумпцію невинуватості особи. Що стало фактично амністією для тисяч корумпованих посадовців і депутатів.

“Змінити це може лише справжня воля народу. Кожного разу, коли президент пропонує політичному середовищу зробити більш жорсткою реакцію держави на корупцію, у відповідь отримуємо численні варіанти спекулятивного «ні». Тож тепер запитаємо безпосередньо в народу України. Бо це і є основа нового формату нової країни”, - говорять в ОП.

Глава Центру спільних дій, колишній віце-прем'єр України з питань європейської інтеграції Олег Рибачук вважає таку пропозицію президента з одного боку безвідповідальним популізмом, а з іншого небезпечною поведінкою глави держави.

“Корупційні правопорушення є безумовно небезпечними. Однак, вони не стоять в одному ряду за суспільною небезпекою із посяганнями на людське життя, воєнними злочинами та злочинами проти міжнародного миру і безпеки, за які встановлено відповідальність у виді довічного позбавлення волі. Тому ідея такого покарання суперечить основам кримінального права, яке має на меті забезпечити співмірність покарання із тою шкодою, якої завдано кримінальним правопорушенням. Отже, довічне позбавлення волі за корупцію є неспівмірним із вчиненим, а тому не забезпечує покарання”, - зазначив Рибачук.

<iframe width="640" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/h3S8TJH0Ys4" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Чи підтримуєте ви створення вільної економічної зони на території Донецької та Луганської областей?

У Донецькій та Луганській областях все ще є дві частини: підконтрольна державі та тимчасово окупована. У Зеленського вважають, що пришвидшити процес повернення окупованих території та ініціювати відновлення економіки та її розвитку у регіоні може створення вільної економічної зони. Звичайно, спочатку на підконтрольній Україні території.

“Прискорений економічний розвиток з нашого боку лінії розмежування на Донбасі може бути й наочним аргументом для абсолютно всіх мешканців тимчасово окупованої території обирати саме Україну”, - говорять у Офісі Президента.

Вони розуміють, що є звичайно ризики, пов’язані з пропагандою на окупованій території та поки не буде повної деокупації, є ризик ескалації. Але у разі участі іноземних компаній у відновленні економіки регіону, це стане навіть додатковою мотивацією для інших держав підтримати та захищати інтереси їх громадян та громадян України на Донбасі.

Довідка. Вільна (або спеціальна) економічна зона – це частина території України, на якій функціонує спеціальний режим економічної діяльності. На такій території можуть встановлюватися пільгові митні, валютно-фінансові, податкові та інші умови. Створення ВЕЗ має на меті залучення іноземних інвестицій, збільшення експорту товарів і послуг, впровадження нових технологій, більш раціональне використання природних і трудових ресурсів.

Письменник, поет, перекладач Борис Херсонський вважає таку ініціативу небезпечною, так як тільки Росія матиме доступ до цієї вільної економічної зони. 

“Поки там зона свавілля. Відновлення законності на цій території пріоритетне. А вільна економічна зона ще ширше відкриє ворота для економічної експансії РФ (а хто ще має туди доступ?)”, - розповів Херсонський. 

<iframe width="640" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/GCUpdv33i-c" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Чи підтримуєте ви скорочення кількості народних депутатів до 300?

В ОП пов’язують це питання з не до кінця проведеною реформою децентралізації. Вони вважають що нинішня кількість депутатів у Верховній Раді завелика, що надає спокусу численним гравцям продавати місця у списках партії. 

“В Україні відбулася глибока реформа децентралізації. Це означає, що на місця були передані як більші повноваження, так і суттєво більші фінансові можливості для їхньої реалізації. Відповідно, після зміни балансу між центральною та місцевою владою виникла потреба і в більшій концентрації фаховості на рівні національного парламенту. Звична для нас кількість народних депутатів України є завеликою та породжує спокусу для численних гравців з об’ємним лобістським ресурсом дарувати місця у списках своїх партій як винагороду за багатолітнє попутництво”, - зазначають в Офісі Президента. 

Маємо зауважити, що Верховна Рада 4 лютого ухвалила проєкт постанови №1017 / П1 про попереднє прийняття законопроєкту, який передбачає скорочення кількості депутатів з 450 до 300. За нього проголосували 236 депутатів. 

У статті 76 Конституції планують вказати, що конституційний склад Верховної Ради - 300 депутатів, а не 450. Також планують прописати вимогу про володіння державною мовою для народного депутата України і виключити з тексту статті принципи загального, рівного і прямого виборчого права, яке здійснюється шляхом таємного голосування, оскільки це дублює статтю 71.

Законопроєкт пропонує змінити також статтю 77 Конституції, у ній хочуть вказати, що Верховна Рада України обирається за пропорційною виборчою системою.

У разі прийняття нові норми стосуватимуться Верховної Ради наступного скликання. Парламент, обраний до набуття законом чинності, продовжить виконувати свої обов'язки до наступних виборів народних депутатів України.

Журналістка Соня Кошкіна сумнівається, що президенту вдасться довести цю процедуру до кінця. Вона вважає, що голова держави не зможе зібрати потрібну кількість голосів у парламенті. 

Тут би 226 власними (СН) силами набрати, вже які три сотні. Особливо після виборів. Решта фракції, зрозуміло, не "досиплять - пояснила Кошкіна.

Чи підтримуєте ви легалізацію канабісу в медичних цілях для зменшення болю у важких хворих?

У багатьох країнах світу, таких як США, Канада, Австралія, Литва, Польща та інші, дозволено використання канабісу у медичній формі. В Україні ця тема також обговорюється, але відображення у певних рішеннях досі не знайшла. 

Минулого тижня, під час засідання, члени Комітету Верховної Ради з прав людини висловилися на підтримку петиції про законодавче врегулювання використання канабісу в медичних та наукових цілях. Зокрема, член комітету народний депутат Георгій Логвінський заявив: 

“Ми готові захищати непопулярні речі. Ми хочемо підтримати цю петицію, тому що відсутність доступу до необхідних ліків — це порушення прав людини на нормальне життя”.

Однак голосування не відбувалося, оскільки не було кворуму.

У Зеленського зазначають, що канабіс має використовуватися тільки у медичних та наукових цілях. Також вони приводять факти, що застосування медичної марихуани у державах, які це вже дозволили, демонструє її ефективність при депресіях, посттравматичному стресовому розладі, що є важливим для військовослужбовців, які повертається додому з війни

“Аргументи прибічників цієї ідеї відомі: коноплі без наркотичного ефекту можуть використовуватися як ефективне та легке знеболювальне. Що особливо важливо для людей з онкологічними захворюваннями, які, поки канабіс залишається нелегальним, змушені рятуватися за допомогою набагато важчих та небезпечніших за наслідками для організму препаратів. Також застосування медичної марихуани у державах, які це вже дозволили, демонструє її ефективність при депресіях, посттравматичному стресовому розладі, що є важливим для військовослужбовців, які повертається додому з війни”, - пояснили в ОП.

Чи потрібно Україні підняти сьогодні на міжнародному рівні питання: або всі підписанти меморандуму виконують взяті на себе зобов’язання, або ніхто?

Будапештський меморандум був підписаний в 1994 році в столиці Угорщини Україною, США, Великобританією і РФ. Три останні обіцяли поважати суверенітет, територіальну цілісність і недоторканність нашої країни в обмін на відмову Києва від радянських запасів ядерної зброї. 

Держави-підписанти у пункті 2 Меморандуму підтвердили їхні зобов’язання утримуватися від загрози силою чи її використання проти територіальної цілісності чи політичної незалежності України і що ніяка їхня зброя ніколи не буде використовуватися проти України;

 – у пункті 3 Меморандуму підтвердили їхні зобов’язання згідно з принципами Заключного акта Наради з безпеки та співробітництва у Європі утримуватися від економічного тиску, спрямованого на те, щоб підкорити своїм власним інтересам здійснення Україною прав, притаманних її суверенітету, і таким чином отримати будь-які переваги.

Тобто, аналізуючи Меморандум можна зробити висновки, що ці домовленості були порушені ще задовго до 2014 року, а саме у 2003 році в конфлікті навколо острова Тузла, що загрожувало територіальній цілісності України. 

“Не менш небезпечними можна вважати так звані газові війни, які є проявом свідомого економічного тиску, спрямованого на те, щоб підкорити своїм власним інтересам Україну”, - говорять у ОП.

Враховуючи відсутність реакції та реальних дій держав-підписантів Меморандуму щодо захисту України від агресора, це ставить під сумнів весь корпус міжнародних договорів щодо нерозповсюдження та контролю над зброєю масового ураження.

Тобто має відбутися актуалізація положень Будапештського меморандуму, оскільки його подальше невиконання може заблокувати досягнення нових дипломатичних рішень у сфері глобальної безпеки. 

Також це може допомогти нашій державі поновити втрачені за останні 6 років можливості, створивши значно міцніші переговорні позиції разом щодо Донецька, Луганська і Криму.

Російська Федерація стверджує, що загальним елементом Будапештського меморандуму і концепції “негативних гарантій” в класичному її розумінні є тільки зобов'язання не застосовувати і не загрожувати застосуванням ядерної зброї проти неядерних держав, і дане зобов'язання Росії перед Україною «жодним чином не було порушено».

США, в свою чергу, вважають, що “Будапештський меморандум ні угодою про гарантії безпеки, це була угода поважати суверенітет і територіальну цілісність України”. Про це, зокрема, в травні 2014 року заявив американський посол в Україні Деффрі Пайєт.

Тому стає незрозумілим задля чого Зеленський хоче використовувати гарантії, які не спрацювали в 2014 році, і не зупинили військову агресію Росії. 

<iframe width="640" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/AdBBGemPKBs" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Нагадаємо, Президент України Володимир Зеленський, 16 жовтня, назвав останні 3 останні питання, які будуть на всеукраїнському опитуванні 25 жовтня. Їх зміст стосується кількості депутатів, медичного канабіму та Будапештського меморандуму.

Вийти в ефір